تازه‌ترین مصاحبه با بیل گیتس

تازه‌ترین مصاحبه با بیل گیتس

بیل گیتس

تازه‌ترین مصاحبه با بیل گیتس

بیل گیتس ثروتمندترین مرد جهان تا سال 2007 و بنیانگذار غول نرم‌افزاری دنیا یعنی شرکت Microsoft، یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های دنیای تکنولوژی برای تمام مردم جهان است. گیتس همیشه خبرساز بوده و هست. درست به همین دلیل هم مصاحبه‌های مختلف او برای اغلب افراد جذاب و جالب توجه است.

 

آخرین مصاحبه با بیل گیتس در سال 2008 توسط مجله آنلاین «Engadget» منتشر شده است. این مصاحبه توسط Ryan Block انجام شده که آن را می‌خوانیم:

ماخوشحالیم که برای چندمین بار در سال‌های اخیر با شما به گفت‌گو نشسته‌ایم و امیدواریم که این آخرین بار نباشد. این بار می‌خواهیم کمی درباره شما و رقیب جدی‌تان «استیوجابز» صحبت کنیم، اما موضوع اصلی گفت‌وگوی ما درباره برنامه‌های آینده شما برای حضور در Microsoft و بنیاد بیل و ملیندا گیتس خواهد بود.

من به تازگی فیلمی از شما دیدم که دنبال کار می‌گشتید. حالا می‌خواهم بگویم که ما همیشه در حال استخدام نیرو هستیم...

گیتس: عالی است.

بیل گیتس

ما همیشه به یک سردبیر نیاز داریم و من می‌دانم که شما اخیرا چند مقاله برای «گاردین» هم نوشته‌اید!

گیتس: خب من هم مطالب شما را دوست دارم و پیگیری می‌کنم (با خنده می‌گوید)

 

با این حال من و اغلب مردم می‌خواهیم بدانیم که رابطه شما و استیو جابز، تلخ و شیرین است یا فقط تلخ؟

گیتس: من استیو را دوست دارم و همیشه تاثیری را که روی صنعت کامپیوتر گذاشته، تحسین می‌کنم.

ما همیشه با فاصله نزدیکی نسبت به هم جلو رفته‌ایم تا جایی که حتی من و استیو تقریبا هم سن هستیم. در واقع ما همیشه با همدیگر، اما روی چیزهای مختلفی کار می‌کنیم.

استیو مهارت‌های منحصر به فردی دارد و فکر می‌کنم ما دو فرد موفق در صنعت کامپیوتر هستیم.

من مطمئنم که همکاری ما می‌تواند کمک بزرگی به این صنعت باشد.

 

شما سال گذشته اعلام کردید که از فعالیت‌های خود در MICROSOFT کناره‌گیری کرده‌اید. این روزها شما واقعا تمام وقتتان را در بنیاد بیل و ملیندا گیتس می‌گذرانید یا هنوز روی تکنولوژی و امور وابسته به آن تمرکز دارید؟

گیتس: من این روزها تمام وقت در MICROSOFT هستم. می‌توانیداین را از هر کسی در این کمپانی بپرسید. با این حال با رسیدن ماه جولای شرایط عوض می‌شود؛ شاید حتی در ماه ژوئن. اما این به معنی پرداختن من به امور دیگر نیست.

من این روزها بیشتر از هر وقتی در یک دهه گذشته کار می‌کنم و در حال بحث و بررسی با همکارانم درباره نسخه آینده OFFICE و WINDOWS هستم.

 

آیا حالا کاری وجود دارد که موفقیت در آن برایتان اهمیت زیادی داشته باشد؟

گیتس: ما این روزها بیشتر درباره این که چگونه استفاده از اینترنت و خدمات چندرسانه‌ای را برای بیش از یک میلیون کاربر ممکن سازیم، صحبت می‌کنیم.

علاوه بر این امور مهم دیگری هم هستند که ما برای صنعت کامپیوتر تجاری و مصرفی انجام می دهیم و من معتقدم که برای موفقیت و به انجام رسیدن آنها زمان لازم است.

 

وقتی بحث به موضوع بهره‌وری می‌رسد ما می‌دانیم که ستون فقرات در تجارت Microsoft بر پایه بهره‌وری بوده است. با این حال آیا شما فکر نمی‌کنید که نقاط ضعفی در بازار مصرف داشته‌اید؟

گیتس: فکر می‌کنم موضوع کلیدی به مفهوم کامپیوتر شخصی و صنعت نرم‌افزار مربوط است.

این همان چیزی است که ما آن را از سال 1975 شروع کردیم و هسته اصلی و خط‌مشی شرکت است. نرم‌افزارهای مصرفی زیادی روی Windows تعبیه شده که کار کاربران را راحت می‌کند.

Microsoft تمام کاربردهای مورد نیاز کاربرانش را به انجام می‌رساند، اما آنچه نرم‌افزارهای ما را متمایز می‌کند، گستره استفاده از آنها است.

تاکید من روی نرم‌افزارهای مصرفی یا سوم‌شخص (third party) است؛ همان چیزی که می‌توانم بگویم ما همیشه در آن موفق‌تر از دیگران عمل کرده‌ایم و ما را در موقعیت خوبی قرار داده است.

بیل گیتس

درباره ویندوز که صدها میلیون گواهینامه دارد، هنوز بعضی از کاربران هستند که از بعضی کاربردهایش اظهار نارضایتی می‌کنند. به خصوص ویندوز Vista که به عقیده بعضی‌ها یک تنزل درجه برای Microsoft محسوب می‌شود، آیا نشان‌دهنده این است که شما نتوانسته‌اید انتظارات مصرف‌کنندگان را کاملا برآورده سازید؟

گیتس: من چنین چیزی را نخواهم گفت. هر نسخه ویندوز کاربردهای جدید و مهم زیادی دارد که کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

در مورد Vista هم بسیاری از کاربردها عینا از xp به آن منتقل شده است و تنها تغییرات کوچکی داشته‌اند. من فکر می‌کنم وقتی کاربران از Vista استفاده می‌کنند راضی و خوشحالند؛ نه به صورت کامل، اما کافی.

 

البته! اما آیا شما شخصا از کار با Vista کاملا راضی هستید؟

گیتس: من از کار با هیچ کدام از محصولات Microsoft کاملا راضی نیستم.

 

پس گفته شما مثل این است که بگوییم «نرم‌افزار هرگز کامل نیست»؟

گیتس: همیشه قابلیت‌هایی وجود دارند که دوست دارم در اختیار داشته باشم. این همان چیزی است که همه کاربران می‌خواهند. در واقع افرادی که در این کمپانی کار می‌کنند به خوبی از نیازها و تقاضای کاربران اطلاع دارند.

 

در مورد بنیاد – که بر استفاده از تکنولوژی در گسترش بهداشت جهانی در کشورهای در حال توسعه متمرکز است – آیا شما به عنوان مدیر یک شرکت نرم‌افزاری در آن فعالیت می‌کنید یا به عنوان مدیر یک شرکت تکنولوژی؟

گیتس: البته اینطور نیست. ماهیت هر مشکل متفاوت بوده و راه حل آن را تعیین می‌کند. ما در این بنیاد از محققان برجسته و دانشمندان بزرگ فعال در شرکت دارویی استفاده می‌کنیم تا در راه شناسایی درست هر مشکل و یافتن راه حل آن دچار مشکل نشویم. بزرگترین بخش از فعالیت‌های این بنیاد به پیشگیری، درمان و حل مشکلات مربوط به 20 بیماری مزمن مانند مالاریا، ایدز، هپاتیت و... مربوط می‌شود. بعضی بیماری‌ها تنها مختص کشورهای جهان سوم یا فقیر هستند که چیز زیادی درباره تغییرات جدید در دنیای تکنولوژی نمی‌دانند یا حتی دسترسی مناسبی به کامپیوتر و اینترنت ندارند. با این اوصاف استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر تکنولوژی همیشه هم مناسب نیست.

 

به عنوان سوال آخر، شما دوست دارید Microsoft چه محصولی را تولید کند که همیشه مورد علاقه کاربران سرتاسر جهان باشد؟

گیتس: من ارتباط واقعی و طبیعی با کاربران را دوست دارم و به این دلیل تلاش می‌کنیم محصولی را تولید کنیم که به سلیقه همه کاربران نزدیک باشد و فاصله میان ما و آنها را کمتر و کمتر کند. با این حال من در تمام اوقاتی که در Microsoft نیستم به نرم‌افزاری برای سیستم‌های بهداشتی و آموزشی فکر می‌کنم.

 

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط:

بیل گیتس پاسخ می‌دهد : دفتر کار من چگونه است؟

پروفسور لطفی‌زاده، مبدع نظریه منطق فازی

مصاحبه با پزشک ایرانی گوگل

مصاحبه با مارک برگمن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد